Sabtu, 22 Mei 2010

hampeh part 28



Dah lama aku berdiri macam tu. Sakit kaki menjengket-jengket. Kadang-kadang aku biarkan je.

Besar betul air tolong ‘basuh kencing’ aku tadi. Ha3. Tah malam ke siang. Gelap je. Tah-tah ade hantu. Tapi kalau hantu tengok aku tak pakai ape-ape macam tu, hantu pun lari. Malu… he3.

Lepas tu, aku mula tersengguk-sengguk. Ngantuk la pulak.. Nak solat, tak tau dah masuk waktu ape. Aku berniat nak qada’semua solat aku kalau aku masih sempat hidup. InsyaAllah..

Tiba-tiba aku terdengar namaku dipanggil. 

Sejak bila cina tu tau nama aku? 

Aku membuka mata perlahan-lahan. Tak larat. Adeh..

“Ina, sabar ye. Saya datang nak selamatkan awak” ayat macam filem Hindustan. Alamak.. Kioshi!!

“Kioshi!! Tutup mata. Jangan tengok saya!!” muka aku cuak.

“Jangan risau. Diorang tak  kacau muka awak. Cantik lagi” Kioshi masuk ke dalam air.

“Tutup la. Kalau tak, saya sepak awak!!”

“Kenapa?” dia makin dekat. Tiba-tiba Kioshi terhenti. Dia tersenyum dan menutu mata ala-ala tipu budak-budak. Ceh.. “Saya paham dah. He3”

Dia membuka ikatan di tanganku menggunakan pisau. Aku tunduk je. Muncung mulut. Tapi Alhamdulillah.. Selamat. Kioshi mendukungku. Sebab aku dah tak larat nak berdiri lagi. 

Redha je lah. Dia bukan nak ambik kesempatan pun.

“Jom. Kita kena cepat. Takut ade lagi yang datang. Takut bos diorang.”

“Ok. Tapi.. pinjam baju..” takkan aku nak lari telanjang gitu. Gila ka apa??

Kioshi tersenyum. Dia memberiku bajunya. Cukup la labuh untuk menutup hingga ke peha. Kami berlari meninggalkan kawasan itu. Aku sempat mencuri baju pengawal di situ. Apabila keluar dari terowong itu, terdapat banyak mayat orang. Mesti kerja si Kioshi.Nak muntah aku tengok. Ish..

Kami menaiki kereta yang disorokkan di kawasan semak.

Buruk semacam je. Tah kat mane dia curi kereta tu. Tapi bapok laju. Best..

“Kita nak gi mane ni?”

“Stesen kerat api. Kita gi kat satu tempat. Saya tinggalkan awak dengan kawan saya. Dia tu ustaz. Kawan waktu kecik. Kawan sekampung. Sekarang dia duk kat tempat lain. Kami sekolah menengah sama dulu. Sekolah Agama ABC. Awak selamat kot kat situ.InsyaAllah..” Kioshi memandu dengan laju.

“Tak percaya je rasenye awak sekolah agama. He3. Jangan marah. Kioshi.. Ape nama sebenar awak?”

“Khairul Hashim. Kenapa? ”

“Sedap. Saje je.. Nak tau.”

Hampir sejam memandu, kami tiba di satu pekan. Botak dan Lily masuk ke dalam kereta. Badanku ku tutup dengan kain. Nampak gaya macam nangka bungkus. Lily memberiku pakaian untuk menyamar. Aku kena jadi orang tua. Botak memandu. Kioshi juga menukar pakaian. Jadi pak cik tua. Memang terror la cik Lily make up aku dan Kioshi. Nampak sungguh ketuaan..

Kami berdua menaiki kereta api. Botak dan Lily tinggal di sana. Aku tak boleh soal banyak-banyak. Kioshi marah. Lebih kurang 3 jam, kami tiba di tempat yang dituju. Tak boleh bagi tau nama tempat. Rahsia. Ha3

“Kejap lagi kawan saya datang ambik awak.  Kita pergi beli baju dulu. Awak akan tinggal kat sana lama jugak. Jom”

“Kioshi, awak tak ikut sekali ke? Takkan nak tinggal saya dan kawan awak je?”

“Awak duk dengan mak dia sekali. Jangan risau. Saya nak pergi selesaikan semuanya dulu. Kalau saya mati, awak doakan semoga Allah ampunkan saya ye.”

"Jangan la cakap macam tu.."

Pada mulanya aku tak setuju. Tapi Kioshi ni garang jugak. Ikut je lah. Banyak baju aku beli. Takpe. Kioshi banyak duit.

“Hashim!!” satu suara dari belakang.

Aku menoleh. Makhluk itu bersalaman dengan Kioshi. Muka aku mula biru. Alamak..

“Ni makwe aku. Kau tolong jaga tau. Aku dah bagi tau semua kat kau semalam kan? Jadi, faham-faham la ye. Jaga elok-elok. Ni lah penawar hati aku. ” Kioshi tersenyum pada makhluk seram tu. Makhluk tu memandangku tepat.

Kioshi sebut ape tadi? Makwe? Mati lah aku…

“InsyaAllah. Macam pernah tengok je budak ni. Bekas makwe aku dulu pun muka lebih kurang macam ni jugak. Tapi dia dah hilang. Kena sorok dengan orang bunian kot”  makluk tu memandang aku lagi. Rasa macam nak lari. Aaa…

“Macam-macam la kau ni pak ustaz. Aku pergi dulu ye. “ Kioshi bersalaman dengan pak ustaz tu. Tiba-tiba dia mencium pipiku. “Jaga diri tau sayang. Duduk kat rumah dia je. Jangan keluar.”

“Ok. Awak pun jaga diri.”

“Bye.. Err Ina. Besar la tuuu. Ha3” dia pergi  meninggalkan aku dengan makhluk ustaz tu.

Besar?? What.. Breast aku. Ceh. Gatal!!!!!!

“Ehmm.. ape yang besar? Wahai cik Harlina?” ustaz tu menjenguk ke depan mukaku..

“He3. Tak de ape-ape cik Asrol..” aku tersenyum kambing.












Jangan lupa comment..

0 comments:

 

Hana - The StoryTeller a.k.a. Penglipur Lara Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template