Rabu, 21 April 2010

Hampeh part 17



“Thank you sebab sudi dengar dan sudi datang. Hari ini saya ingin membentangkan satu kertas kerja saya yang bertajuk… errr.. tak de tajuk lagi la. Lupa nak buat”

“Kah3…..” bergema diorang ketawa.

“Oii Ina!! Kau giler ape pagi-pagi buta ni ha? Melalut semacam. Giler formal. Aku rasa macam CEO syarikat besar pulak.” Botak lah tu..

Ala.. aku mane reti sangat. Dulu kat sekolah, aku belajar formal gini la. Tak nak dengar sudah…” muka merajuk.

“Yela cik Ina..” Kioshi buat muka perli.

“Bwek!!. Ok. Kenal Dato’ Lokman? Pakar bedah tu..” bersungguh aku tanya.

“ Rumah dia kat hujung jalan tu kan? Giler.. bapok besar. Dah tu, kau nak buat ape dengan dia? Nak jadi bini nombor tiga? ” sibuk je Amir.

“Hello!! Tolong sikit! Anak dia yang manje tu nama Hafiz. Tingkatan 3. Kita culik dia. Korang kan pandai culik orang.. Tapi aku nak yang ni penculikan professional.” He3. muka bangga.

“Oww. Kau nak balas dendam la ni sebab kitorang culik kau?” Botak angkat kening.

“Korang culik aku, tak dapat ape. Kita buat duit dengan budak ni. Dia banyak harta. Tingkatan 3 dah ade kereta sendiri. Rumah je lapan buah.”

“Sape cakap culik kau tak dapat ape-ape? Kau tak nampak Master tu macam duk kat syurga je. Kejap-kejap senyum sorang. Macam sewel je jadinye. Kau punye pasal la Ina. Ha3” Botak senyum menyakat.

Kioshi memandang kearah lain. Menahan ketawa. Tangannye menolak kepala Botak. Malu konon.

“Dah la tu.. Nak dengar tak aku cakap ni?!” ni yang geram ni.

“Ok2. sory..” Amir jugak yang baik.

“Aku dah dapat kawan gan Hafiz tu kat dalam facebook. So aku dah ajak dia keluar. Blind date. Dia tak kenal pun aku. Time tu kita culik dia. Mintak duit tebusan dengan bapak dia. Tapi kita layan dia elok-elok. Aku nak bawak dia jauh dari sini. Biar polis tak dapat trace.” Muka bangga kuasa dua.

“ Kau berani ke? Aku risau time nak ambik duit tebusan je. Sekali polis dapat tangkap sorang, semua kena.” Muka Amir risau.

Aku membentangkan kertas mahjung yang telah ku conteng2.

“Aku dah buat plan. Botak datang sorang naik kereta. Sure bapak dia bawak polis walaupun kita dah warning. Suruh Dato’ tu letak duit dalam plastik sampah.

Bila dah dapat duit tu, tukar masuk dalam beg. Tunjuk depan Dato' tu. Lepas tu sorokkan dalam kereta. Tempat yang payah orang nak jumpa. Sedia satu lagi beg yang betul-betul sama. Letak la ape-ape, biar nampak kembung. Keluarkan beg tu. Beg yang ade duit, tinggal dalam kereta. Biar diorang salah sangka.

Tunggu sampai satu lagi kereta datang. Baru la lepaskan budak tu. Pastu cabut la. Amir kena menyamar jadi orang tua kutip kotak. Kereta yang Botak naik tu langgar kotak yang Amir kutip. Bila polis kejar, Amir tahan polis. Cakap la ade orang jahat langgar dia. Bagi direction yang salah kat polis. Biar diorang tak jumpa.

Then, satu lagi kereta yang sama, jalan kat area tu jugak. Pinjam family Skull. Suruh dia bawak anak bini dia macam nak gi pantai. Biar polis keliru. Biar silap cekup orang. Ha3. Nanti aku make up Skull. Biat nampak macam Doktor.

Kereta yang Botak naik masuk dalam kawasan perumahan. Masuk kat garaj kereta dan terus tutup dengan kanvas. Kita kena cari dulu mane2 rumah. Biar pasti.

Aku menyamar jadi mak cik tukang sapu, gi ambik duit kat kereta yang tinggal tadi. Polis mesti tak peduli sangat lagi kat kereta tu. Amir kena tolong aku bawak kereta tu kat tempat selamat. Jadi.. semua selamat. Amacam?"

“Err.. macam susah je bunyi nye. Kita tembak je polis yang datang. Kan senang. Kau ni buat aku pening je..”suka hati je Botak bagi cadangan.

“Aku sayang lagi kat nyawa aku, kat kau, pak cik Botak. So, ikut je lah. Kita doa-doa biar jadi elok ye.” Senyum bersalah.

“Alahai cik Ina. Nak buat dosa pun kena doa jugak ke? Kau nak buat ape dengan duit tu? Mintak je lah dengan Master. Master kan banyak duit. Rumah pelacuran tu, bapok banyak duit. Kan kau awek Master.” Amir menyampuk.

“Aku nak cari duit sendiri la. Buat ape mintak-mintak. 3 juta tu banyak jugak. Korang nak tolong aku tak ni? Tak nak, tak pe lah. Aku ajak monyet tolong aku.” Muka merajuk.

“Ok la cik Ina bucuk. Mesti lah kitorang tolong. Nanti Master ngamuk pulak kalau tak tolong awek dia. Betul tak Master.” Botak menjeling KIoshi.

“Tak habis-habis nak kacau Ina. Aku sumbat kerusi dalam mulut kau karang, baru tau!!” muka marah tak jadi. Tersenyum sikit. Kah3.

“Ha!! Kan betul aku cakap. Semalam nak sumbat kereta. Hari ni nak sumbat kerusi. Aku kena daftar mulut aku ni jadi ‘Stor Sewa’ ni.”

“Kah3…” ketawa kami pecah..


0 comments:

 

Hana - The StoryTeller a.k.a. Penglipur Lara Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template