Ahad, 2 Mei 2010

hampeh part 21


“Wow…” Botak ternganga luas.


“Aku nak kerja kat sini la. Boleh tak cik Ina comel?” Amir membodek.


“Ha3. Tak payah nak bodek aku. Kalau kau kerja kat sini, sape nak tolong Master?” aku membulatkan mata.

Ala..” Amir buat muka merajuk.


“Jom ikut aku.. Aku nak tunjuk kedai ni. Kedai ni bentuk bulat. Ade 1 pintu utama, 3 pintu kecil. Kat kawasan tengah yang bulat tu dapur. Kedai ni ade 3 bahagian. Sushi Home, House of Italy, Choc and Cheese World. Sebab tu kedai ni besar.” Ceh3. Muka aku bangga.


“Laa.. patut la kau gi jalan kat luar Negara. Nak belajar masak rupanya.” Botak menyampuk.


“Aku tak belajar masak je. Aku belajar jugak macam mane nak susun kedai ni. Biar nampak nature. Dapur ni pun dah bahagi 3 kawasan. Tak nak bagi chef-chef gaduh. Mula-mula ni, satu kedai, satu chef. Jadi ade 3 chef. Tu pun aku yang kena ajr diorang lagi. Save budget la ni. Kalau upah chef yang betul-betul, mahal la.”


“Ni chef tak betul ke?” Amir buat muka bodo.


“Ape lah kau ni.. Diorang tu ade sijil spm je. Aku tak kesah. Asalkan rajin belajar, rajin buat kerja. Setiap sorang ade 2 pembantu. Pelayan pun 2 orang. Tukang basuh pinggan dan tukang sapu, sorang je. Aku tak de duit lagi nak upah ramai-ramai. Tapi Alhamdulillah, dah ramai pelanggan. JOm ikut aku naik atas.”


“Wow.. ape kat atas tu? Macam masjid je.” Botak buat lawak.


“Tu pejabat aku la. Assistant aku memang best. Lily….” Ha3. Bulat mata diorang terkejut tengok Lily pakai baju kurung. Pakai tudung.


“Tangga ni kat tengah dapur. Ade satu lagi tangga dari luar. So senang la aku nak gi intai chef aku. Hehehe. Cantik tak pejabat aku?” aku senyum segaris.


“Ni dah lawa tahap babun dah ni. Cukup ke 3 juta je nak buat kedai besar ni?” Botak berbaring di atas kusyen di pejabatku.


“Tanah ni Kioshi punya. Sebelah rumah dia je. Kedai ni pun aku letak atas nama Kioshi. 3 juta tu aku akan bayar semula kat Dato’ Lokman. Tapi lame jugak nak dapat semula duit banyak tu.” Muka aku jadi kelat. Pahit je rasa buat perniagaan halal tapi guna duit haram macam ni.


“Ina, aku nak tengok kat dalam kedai!! Nak makan. Kau belanja ye. Kitorang lapar ni.” Amir tersengih mengade.


“Ok je. Tapi lain kali, nak datang sini, korang kena pakai baju kemeja. Seluar slack. Kasut. Ingat tu?!!” aku membulatkan mata.


“Ish.. skema tu..”


“Tak kan nak datang sini jumpa bos, pakai macam samseng je. Nanti polis cop kedai aku ni kedai samseng pulak. Plezzz..”


“Yela.. cik puan.”



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



“Papa, sedap tak sushi tu? Ni spegetti italiano. Hafiz buat sendiri tau..” Hafiz tersenyum.


“Hafiz belajar kat mane semua ni? Betul ke Hafiz yang masak? Tah-tah beli kat kedai je.” Dato’ Lokman memandang Hafiz dengan muka hairan.


“Papa ni tak caye kat orang la.. Akak tu yag ajar. Baik Hafiz duk dengan diorang. Diorang sayang kat Hafiz.” Hafiz memuncungkan mulut. Biase la. Budak manje.


“Kalau macam ni, Hafiz kena culik sebulan sekali pun papa tak kesah..Ha3”



cantik tak?



kitchen



House of Italy




Choc and Cheese World



Sushi HOme




0 comments:

 

Hana - The StoryTeller a.k.a. Penglipur Lara Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template