Selasa, 27 April 2010

hampeh part 18





“Kanape muka akak pucat je? Ha!! Tak pernah naik kapal terbang ye? Best ni. Boleh kacau akak. Ha2” buat muka jahat.


“Jangan la.. Tak baik la kau ni Hafiz. Nanti akak suruh Kak Lily cubit baru tau” aku menjeling ke arah Lily.


Lily memberi jelingan mautnya kepada Hafiz. Hafiz terus senyap tak berkata apa-apa. Ha3. Padan muka.


Sebenarnya, sampai kat rumah tadi, aku dah cakap elok-elok dengan Hafiz pasal aku nak culik dia. Duit tu aku akan bayar semula. Tapi budak ni memang sporting giler lah. Siap puji aku lagi. Past port semua Kioshi yang uruskan. Yang pastinya, semuanya palsu. He3.


Lily kena ikut aku sebab dia memang boleh jaga aku. Dia tu tak banyak cakap. Muka pun garang semacam je. Tapi baik la jugak dengan aku. Badan dia, full la mark… berketul-ketul. Maklumlah, orang selalu training. Kioshi bagi Lily 2 tugas, satu- jaga aku dan Hafiz. Kedua- pastikan aku tak lari dan buat benda-benda pelik. Ha3.


Waktu hantar aku gi Air Port tadi, mata Kioshi merah je. Aku dah cerita pasal plan aku ni awal-awal lagi. Dia serah semua kat aku. Dia tak kesah langsung. Satu je syarat yang Kioshi bagi kat aku- aku mesti setia dengan dia. Nak buat ape pun tak pe. Asalkan jangan khianati dia. Hmm.. Tah lah..


“Ina, sape yang akan ambik kita kat sana nanti?” Lily memandangku dengan wajah seriusnya.


“Saya dah contact student Malaysia dari Tokyo International University. Diorang akan sambut kita. Jadi pemandu pelancong. Lily tah payah la risau sangat ye” aku senyum segaris.


Aku tak pernah bagi tau ape plan aku sebenarnya kat Lily. Dia ikut je aku. Tak pernah tanya. Aku bukan mudah nak percayakan orang. Harap-harap rancangan aku ni berjaya la.. Amin.



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Apabila kami sampai di Lapangan Terbang Osaka, seorang pemuda menjemput kami. Affendi. Aku berkenalan dengannya di facebook la. Ha3. Kami dibawa ke kawasan kediaman mereka. Memang betul la ape orang cakap. Bandar kat sini memang betul-betul bersih. Takde sampah langsung.


“Akak, rumah Pandi semua laki. Akak stay kat rumah student perempuan ye. Saya dah bagi tau diorang tadi. Diorang pun memang pandai masak masakan Jepun ni. Kalau nak pergi jalan-jalan, bagi tau saya. Biar saya bawakkan.” Dia tesenyum manis. Affendi ni memang baik hati.


“Ok je. Saya baru 18 tahun. Jangan la panggil akak. Malu la. Macam dah berkedut je rasa.” Aku buat muka.


“Ha3. Muka akak macam orang dah beranak dua la.. Tak gaya langsung 18 tahun.” Hafiz menyampuk sambil gelakkan aku kuat-kuat.


“Sibuk la kau. Akak jual Hafiz kat orang asli sini baru tau. Biar diorang buat sup. Padan muka.” Aku menyekeh kepala Hafiz. Ha3.


Affendi dan Lily tergelak.


“Akak, sebenarnye kita nak buat ape kat sini? Cakap nak jalan-jalan. Macam tak best je.” Hafiz buat muka.


“Esok dan lusa kita belajar masak sushi. Student kat sini pandai masak. Akak nak belajar betul-betul. Hafiz pun kena belajar. Tunjuk kat papa yang Hafiz ni anak yang berguna. Lepas dah belajar masak, baru lah boleh nak gi jalan-jalan. Kalau nak shopping, guna duit sendiri,” aku menjeling Hafiz.


“Bestnye.. boleh masak-masak. Lepas tu kita balik Malaysia terus ke? Kejapnye..” Hafiz buat muka sedih.


“Lepas tu kita gi Italy 3 hari. Australia 3 hari. Best?”


“What?!!” terbeliak mata Hafiz.


“Kau biar betul Ina?!!” first time tengok muka Lily gitu. Ha3.






0 comments:

 

Hana - The StoryTeller a.k.a. Penglipur Lara Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template